17 Mayıs 2012 Perşembe

ODTÜ'nün bitkileri - 006 Gelincik




Gelincik, papaver, düz gelincik di mi? Ama ben hiç bu kadar büyük gelincik görmemiştim ki :/ Papaver commutatum veya macrostomum. Macrostomum için kampüsteki nadir türlerden denmiş, şurdaki pdf'de. Ama maşallah epey var. Commutatum olsa, epey büyük bunun çiçekleri.

15 Mayıs 2012, ODTÜ Fizik arkası


Özür :/


Şöyle ki, benim hatam, yaprağı farklı, tomurcuğu tüylü falan değil, düğünçiçeğigillerden diğer akyıldızınki gibi yeşil, tüysüz, ince uzun bir kılıfla (çanak yaprak sanırım kendisi) korunuyor, çiçek açınca bu kılıf düşüyor. Üstelik gövde çok sert, diğer gelincikler gibi başını öne düşürmüyor. E ben niye yine de gittim gelincik dedim? Hala gelincik, ama Papaver değil. Gelincik gibi çiçeği var diye tüm gelincikgiller ailesinden bir tek Papaver'i uygun gördüm. Kendimi kandırıyorum, dış görünüşü gelincik gibi çiçeği var. Üstten bakınca Papaver cinsi gelinciklerde bariz olan kapsül yumurtalık (şu) gözükmüyor. Yaprak, yumurtalık şekli, bunlar aynı aile içindeki cinsleri hatta aynı cins içindeki türleri birbirinden ayırmak için kullanılan belirgin özellikler. Acemiliğime geldi diyerek kurtulmak istiyorum. Fakat gayet baştansavmalığım yüzünden oldu.


Öyleyse düzeltelim!


Kendisi düğünçiçekleri takımından (Ranunculales), gelincikgiller ailesinden (Papaveraceae), boynuzlu gelincikler (Glaucium) cinsine ait bir tür; kırmızı boynuzlu gelincik Glaucium corniculatum. Yapraklara dikkat etmeliydim, özellikle çiçeğin içindeki yumurtalık şekline dikkat etmeliydim. Boynuzlu adı burdan geliyor. Kapsül yerine düzce meyvesi oluyor sonrasında. Bunlar önemli di mi :/


İşin özeti; gelincikgillerden hemen hemen her tür gelincik olarak adlandırılıyor -haşhaş gibi farklı adı olanlar hariç-. Fakat aslen onlar düz birer gelincik değil, işte boynuzlu gelincik, dikenli gelincik vs. O sıfatlar Papaver (düz gelincik işte) ve diğerleri arasındaki farkı belirtmek için. Siz yine gördüğünüzde gelincik diyebilirsiniz, doğru, boynuzlu gelincik diyebilirsiniz, yine doğru. Fakat cinsinden bahsederken Papaver değil Glaucium demek gerek :/


Bi daha ki sefere azcık(!) daha dikkatli olcam.

0 yorum:

Yorum Gönder