22 Mayıs 2012 Salı

Hacettepe'nin bitkileri - 001 Haseki küpesi

Aşırı sevimli bir kedisin sen!

Geçen yıl, ilk kez Beytepe Kütüphanesi önünde gördüğüm bu tuhaf çiçeğe bayılmıştım. Koparıp kurutmuştum Edibe Hocaya sormak için. Leyla aklım sen kurutulmuş çiçeği odada unut, hocanın yanına git :/ Neyse ki mük-kem-mel bir insandır kendisi "çiçeğin arkasında uzantıları var!" dememle bilmişti :) Kütüphaneye sırf onları görmek için gittiğim bile oluyordu bazen. Bu yıl şenliklerde açmışlar mı bakmayı unuttum ya, bugün biyoçeşitlilik panelinden çıkışta baktım, açmışlardı! Hemmencecik fotoğraflarını çektim. Bu sefer koparmadım hiç. Evde kurutulmuş kuruyorlar nasılsa :p

Aşırı güzel değiller mi?

Adı da tam kendisine yakışmış, haseki küpesi Aquilegia. Yine düğünçiçeklerigillerden, Ranunculaceae. Gelincik, kan damlası (adonis) ve haseki küpesi. Üçüde öyle. Üç birbirinden epeyce farklı bu çiçekleri birbirine benzetme yolunu buldum, stamenleri (çiçeğin en ortasındaki, polenleri taşıyan sarı sapçıklar, erkek organ diğer değişle) hep birbirine benziyor. Çoklu, nasıl anlatsam bilemediğim, ama hep aynı şekilde. Tanımlara çalışmalıyım.

Bu güzel yavrucağızımız böcekleri kendine çekmek için arkasına attığı kukületalarının içinde nektar salgılar (yedim, güzeldi).
Arkaya devam eden uzantuları ve büyüyen tohumu

Edibe Hocanın o zaman dediğini hatırlamaya çalışıyorum. Bu uzantılı yapraklar taç yaprak (petal) değil, çanak yaprakları (sepal). Fotoğraftaki o beyaz başlayıp mor ve sivri biten yapılar var ya hani, ondan bahsediyorum. Gül çiçeğini düşünün, çiçeğin o arkadasındaki tombul yeşil yer olur ya hani 5 tane yaprak çıkar üstünden, o 5 yaprak çiçeğin çanak yaprağı, burda beyaz-mor olan yaprak. İlginç değil mi? :)

Çiçeğimiz 5+5 yapraklı (petal) gözükse de, sadece 5 gerçek taç yaprağa sahip :)

Türünü hiç bilmiyorum, karışmayayım oralara.

Kampüse giderseniz şu aralar çiçekli, gidin görün :)


22 Mayıs 2012, Beytepe Kütüphanesi önü, Hacettepe

Dünya Biyoçeşitlilik Gününüz kutlu olsun!

0 yorum:

Yorum Gönder